
To cykl filmów wyświetlanych od 31.05 do 12 czerwca w kinie studyjnym "Chatka Żaka".
Kino Studyjne „Chatka Żaka” ● DKF „Bariera” ● Stowarzyszenie Filmowe CinéEuropa
PISF ●
VIVARTO
zapraszają na przegląd filmowy
KONFRONTACJE Z KLASYKĄ
31.05-12.06.2010
Na przełomie maja i czerwca Kino Studyjne „Chatka Żaka” zaproponuje niezwykły przegląd filmowy – KONFRONTACJE Z KLASYKĄ.
Już przy tegorocznych Studenckich Konfrontacjach Filmowych nosiliśmy się z zamiarem dołączenia do ich programu kilku dodatkowych tytułów z klasyki kina. Nadarzyła się jednak okazja, by znacznie poszerzyć propozycję przeglądu filmów dla historii kina najbardziej znaczących. I tak oto, w programie KONFRONTACJI Z KLASYKĄ znalazło się 14 tytułów. Wśród nich widnieją:
Przegląd rozpocznie się 31 maja filmem OBYWATEL KANE w reż. Orsona Wellesa i zakończy dwoma projekcjami 12 czerwca.
Już wkrótce ruszy sprzedaż karnetów na całość przeglądu, które będzie można nabywać w kasie kina w cenie 50 PLN.
| 31.05.2010
poniedziałek |
18.00 | OBYWATEL KANE reż.
Orson Welles
USA 1941 (119 min) |
| 1.06.2010
wtorek |
18.00 | ZABRISKIE POINT
reż.
Michelangelo Antonioni
USA 1970 (110 min) |
| 2.06.2010
środa |
18.00 | 400 BATÓW
reż. François Truffaut
Francja 1959 (98 min) |
| 3.06.2010
czwartek |
17.30 | GORĄCZKA ZŁOTA
reż. Charles Chaplin
USA 1925 (90 min) |
| 19.30 | BUTCH CASSIDY I
SUNDANCE
KID reż. George Roy Hill
USA 1969 (110 min) | |
| 4.06.2010
piątek |
20.00 | POCIĄGI POD SPECJALNYM
NADZOREM reż. Jiři Menzel
Czechosłowacja 1966 (92 min) |
| 6.06.2010
niedziela |
16.00 | PÓŁ
ŻARTEM, PÓŁ SERIO reż. Billy Wilder
USA 1959 (120 min) |
| 18.30 | LAMPART
reż. Luchino Visconti
Włochy/Francja 1963 (183 min) | |
| 7.06.2010
poniedziałek |
18.00 | BONNIE I CLYDE
reż. Arthur Penn
USA 1967 (111 min) |
| 8.06.2010
wtorek |
19.00 | BRZDĄC
reż. Charles Chaplin
USA 1920 (60 min) |
| 9.06.2010
środa |
18.00 | CASABLANCA
reż. Michael Curtiz
USA 1943 (102 min) |
| 10.06.2010
czwartek |
17.30 | DYKTATOR reż.
Charles
Chaplin
USA 1940 (126 min) |
| 12.06.2010
sobota |
18.00 | GABINET DOKTORA
CALIGARI
reż. Robert Wiene
Niemcy 1920 (65 min) |
| 19.30 | OSTATNIE TANGO W
PARYŻU
reż. Bernardo Bertolucci
Włochy/Francja 1972 (129 min) |
OBYWATEL KANE (Citizen Kane)
reż.: Orson Welles
scen.: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles
zdj.: Gregg Toland
muz.: Bernard Herrmann
w.: Orson Welles (Charles Foster Kane), Dorothy Comingore (Susan Alexander), Joseph Cotten (Jedediah Leland), Everett Sloane (Bernstein)
prod.:
USA 1941 (119 min)
Filmowy debiut Orsona Wellesa, najbardziej uhonorowane dzieło w historii X Muzy, od dnia premiery obnosi stygmaty geniuszu. W pałacu Xanadu umiera multimiliarder Charles Foster Kane. Ostatnie wypowiedziane przez niego słowo to „różyczka”. Reporter kroniki filmowej postanawia odkryć znaczenie zagadkowego słowa, w nadziei że stanowi ono klucz do kariery i życia Kane’a. Prawda o nim okazuje się bardziej złożona, a portret jaki wyłania się z relacji osób, z jakimi się zetknął – niejednoznaczny.
Dzięki
zastosowanym nowatorskim środkom wyrazu (głębia ostrości, mistrzowski
montaż, swobodne potraktowanie filmowego czasu) „Obywatel Kane”
uchodzi po dziś dzień za kamień milowy w historii kina.
ZABRISKIE POINT
reż.: Michelangelo Antonioni
scen.: Michelangelo Antonioni, Franco Rosetti, Sam Shepard, Tonino Guerra, Clare Peploe
zdj.: Alfio Contini
muz.: PINK FLOYD, Jerry Garcia, Roy Orbison
w.: Mark Frechette (Mark), Daria Halprin (Daria), Rod Taylor (Lee Allen)
prod.:
USA 1970 (110 min)
Rewolta
studencka 1968 roku oraz erupcja ruchu hipisów są tematem filmu
włoskiego mistrza. Student oskarżony o zabicie policjanta podczas
uniwersyteckiej demonstracji, porywa turystyczny samolot i ucieka do
Doliny Śmierci. Dociera tam również dziewczyna, uciekająca przed
pułapkami mieszczańskiej egzystencji. Znalazła tu także swoje miejsce
komuna hipisów, śmiało wcielająca w życie hasło „wolnej miłości”.
Pośród nich właśnie, nowo przybyła para chce na nowo odnaleźć
zagubione wartości: wolności i miłości. Niedługo wszak będą się
nimi cieszyć, w obliczu apokalipsy jaką wieszczy ich światu Antonioni.
Jeden z najważniejszych, obok „Easy Ridera” i „Hair”, manifestów
pokolenia dzieci-kwiatów.
400 BATÓW (Les Quatre cents coups)
reż.: François Truffaut
scen.: François Truffaut, Marcel Moussy
zdj.: Henri Decaë
muz.: Jean Constantin
w.: Jean-Pierre Léaud (Antoine Doinel), Claire Maurier (matka), Albert Rémy (ojczym), Patrick Auffay (René)
prod.: Francja 1959 (98 min)
Nagroda za reżyserię
na MFF w Cannes ‘1959
Jedno
z arcydzieł francuskiej „nowej fali”. Portret trzynastoletniego
chłopca, niechcianego dziecka z domu, gdzie nie pielęgnuje się
rodzinnych
uczuć. Ciąg pechowych dla niego okoliczności powoduje ucieczkę z
rodzinnego gniazda. To początek wielkiej eskapady, której celem jest
nigdy nie widziane przez chłopca morze. Ucieczka kończy się wprawdzie
nie tam, dokąd zmierzał, a w zakładzie poprawczym – ale Antoine
nie da sobie tak łatwo odebrać marzeń. W tej prostej historii Truffaut
potrafił obejść się zarówno bez napiętnowania kogokolwiek, jak
i bez melodramatycznych chwytów.
GORĄCZKA ZŁOTA (The Gold Rush)
reż. i scen.: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh, Jack Wilson
muz.: Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (Charlie), Mack Swain (“Big” Jim McKay), Tom Murray (“Black” Larsen), Georgia Hale (Georgia)
prod.:
USA 1925 (90 min)
Chaplin w rozkwicie swego geniuszu. Środowisko poszukiwaczy złota na Alasce jest tylko tłem dla kolejnego wariantu Chaplinowskiej opowieści o życiowym nieudaczniku. Charlie-tramp z godnością przyjmuje zgotowane mu przez los niepowodzenia i nie tracąc nigdy nadziei na odmianę pisanego mu przeznaczenia, osiąga w końcu sukces na miarę swoich skromnych marzeń.
Chaplin
po mistrzowsku zmienia nastroje: w jego filmie komedia sąsiaduje z
dramatem, a śmiech często przechodzi we wzruszenie (niezapomniany
taniec bułeczek!). Jego bohater, o duszy wiecznego tułacza, stał
się dzięki temu jeszcze bardziej bliski widzom, których zagubienie
w nowym, obcym świecie tak przejmująco wyrażał.
BUTCH CASSIDY I SUNDANCE KID (Butch Cassidy and the Sundance Kid)
reż.: George Roy Hill
scen.: William Goldman
zdj.: Conrad Hall
muz.: Burt Bacharach
w.: Paul Newman (Butch Cassidy), Robert Redford (Sundance Kid), Katherine Ross (Etta Place)
prod.: USA 1969 (110 min)
Oscary
‘1969 za scenariusz oryginalny, zdjęcia, muzykę
i piosenkę („Raindrops Keep Fallin’
on My Head”)
George
Roy Hill nie przejął się zbytnio uświęconym kanonem narodowego
gatunku – westernu. Jak wielu jego poprzedników przywołuje
na ekranie legendarne postacie z dziejów Dzikiego Zachodu, ale nie
traktuje ich ze śmiertelną powagą. Wyjęci spod prawa Butch i The
Kid są postrachem banków i linii kolejowych Union Pacific. Tyle, że
ich czas bezpowrotnie minął. Ameryka wkracza w dwudziesty wiek, czas
anarchicznej wolności na pionierskiej „ziemi obiecanej” definitywnie
się kończy, a konie są zastępowane przez samochody. Roy Hill patrzy
na koniec pewnej epoki z dystansem i przymrużeniem oka.
POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM (Ostřé sledované vlaky)
reż.: Jiři Menzel
scen.: Jaromir Šofr
muz.: Jiři Šust
w.: Václav Neckář (Miloš Hrma), Josef Somr (Hubička), Jitka Bendová (Masza)
prod.: Czechosłowacja 1966 (92 min)
Oscar
‘1967 dla najlepszego filmu zagranicznego
Wielkie
kino według prozy Bohumila Hrabala. II wojna światowa powoli zbliża
się do końca. Milosz Hrma rozpoczyna swoją pierwszą
pracę na małej stacyjce kolejowej, gdzie życie toczy się spokojnie,
mimo zbliżającego się frontu. To, co zaprząta uwagę pracowników
stacji, dzieje się poza wielką historią: naczelnik stacji hoduje
gołębie, dyspozytor uwodzi kobiety, a Milosz próbuje zdobyć śliczną
Maszę...
PÓŁ ZARTEM, PÓŁ SERIO (Some Like It Hot)
reż.: Billy Wilder
scen.: Billy Wilder, I.A.L. Diamond
zdj.: Charles Lang
muz.: Adolph Deutsch
w.: Jack Lemmon (Jerry alias Daphne), Tony Curtis (Joe alias Josephine), Marilyn Monroe (“Sugar Kane” Kowalczyk)
prod.: USA 1959 (120 min)
Oscar
‘1959 za kostiumy
Jedna z najlepszych komedii w historii kina. Chicago, rok 1929. Dwaj muzycy, Jerry i Joe, są przypadkowymi świadkami słynnej masakry w dniu św. Walentego. Uciekając przed mafią przebieraja się za kobiety i – jako saksofonistka Josephine i kontrabasistka Daphne – przyłączają się do damskiej orkiestry. Nikt jednak nie mógł przewidzieć, że Joe zakocha się w Marilyn Monroe, zaś Jerry stanie się obiektem zalotów zakochanego po uszy milionera.
Brawurowa
komedia, pełna staroświeckiego uroku, nawiązująca wyraźnie do
najlepszych
osiągnięć slapstickowej tradycji.
LAMPART (Il gattopardo)
reż.: Luchino Visconti
scen.: Suso Cecchi D’Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa, Luchino Visconti
zdj.: Giuseppe Rotunno
muz.: Nino Rota
w.: Burt Lancaster (książę Fabrizio Salina), Claudia Cardinale (Angelica Sedara / Bertina Sedara), Alain Delon (Tancredi Falconeri)
prod.: Włochy/Francja 1963 (183 min)
Złota Palma na MFF w
Cannes ‘1963
Adaptacja
wybitnej powieści Giuseppe Tomasi di Lampedusy. Visconti obserwuje
narodziny i klęskę plebejskiego mitu Garibaldiego oczami sycylijskiego
arystokraty. Historycznie biorąc jest to pamflet na XX-wieczną
burżuazję,
wkraczającą właśnie na arenę polityczną i niewahającą się poświęcić
wodza, gdy przestał być potrzebny. Ale nie lekcja historii jest tu
ważna, raczej jej przełamywanie się w świadomości starego, mądrego
człowieka, który widzi jak dzieje się ona na jego oczach i na swój
sposób przeżywa zbliżającą się starość, a także nieuchronne
przemijanie jego świata.
BONNIE I CLYDE (Bonnie and Clyde)
reż.: Arthur Penn
scen.: David Newman, Robert Benton
zdj.: Burnett Guffey
muz.: Charles Strouse
w.: Warren Beatty (Clyde Barrow), Faye Dunaway (Bonnie Parker), Michael J. Pollard (Clarence W. Moss), Gene Hackman (Buck Barrow), Estelle Parsons (Blanche Barrow)
prod.: USA 1967 (111 min)
Oscary
‘1967 za drugoplanową rolę
kobiecą (E. Parsons) i zdjęcia
Kontrowersyjna
wersja historii pozbawionej skrupułów bandyckiej pary napadającej
na banki w latach 30. Arthur Penn nadał swemu filmowi formę
romantycznej gangsterskiej ballady, a nieszablonowa uroda i wdzięk
tytułowych bohaterów, ich samotność, życie w ciągłej ucieczce,
wreszcie gwałtowna śmierć – zjednały im przychylność i sympatię
widzów. Ukazując parę przestępców jako współczesnych „świętych”,
poprzez przekorną inwersję twórca oskarżył społeczeństwo, jego
instytucje i normy, których funkcjonowanie zgodnie z prawem jest
nieskończenie
bardziej groźne dla indywidualnego ducha wolności niż bandyckie ekscesy
Bonnie i Clyde’a. Do tego unurzał swój film w estetyce gwałtu i
szoku.
BRZDĄC (The Kid)
reż. i scen.: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh
muz.: Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (Charlie), Jackie Coogan (brzdąc), Edna Purviance (matka)
prod.:
USA 1920 (60 min)
Niezapomniany
duet: Charlie-włóczęga i przygarnięty przez niego dzieciak, chwyta
się wszelkich sposobów aby przeżyć kolejny dzień. Wrogiem w otaczającym
ich świecie są nie tylko groźne wyglądający policjanci, ale także
filantropijne damy z opieki społecznej. Pomysłowość Charliego i
desperacja, z jaką walczy w obronie dziecka, muszą jednak przynieść
upragniony „happy end”.
CASABLANCA
reż.: Michael Curtiz
scen.: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch
zdj.: Arthur Edeson
muz.: Max Steiner
w.: Humphrey Bogart (Rick Blaine), Ingrid Bergman (Ilsa), Paul Henreid (Victor Laszlo), Claude Rains (szef policji)
prod.: USA 1943 (102 min)
Oscary
‘1943 za najlepszy film, reżyserię
i scenariusz
Filmowy
evergreen, jeden z nieśmiertelnych melodramatów w historii kina.
Podczas wojny Casablanca pełniła rolę azylu dla uciekinierów z Europy
oraz ludzi prowadzących podejrzane interesy. W Café
Americaine spotykają się wszyscy. Jej właściciel, Rick, załatwia
amerykańską wizę członkowi francuskiego ruchu oporu. W jego żonie
rozpoznaje kobietę, z którą kiedyś miał w Paryżu romans. Dawne
uczucie odżywa, a kawiarniany pianista Sam będzie grał w nieskończoność
melodię „As Time Goes By” – wspomnienie tamtej miłości...
DYKTATOR (The Great Dictator)
reż. i scen.: Charles Chaplin
zdj.: Karl Struss, Roland Totheroh
muz.: Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (fryzjer Harü Tondadoz / dyktator Adenoid Hynkel), Paulette Goddard (Hannah), Jack Oakie (Benzino Napaloni)
prod.:
USA 1940 (126 min)
Chaplin
sięga po satyrę polityczną, by wyrównać osobiste porachunki
z Hitlerem. Skromny fryzjer traci pamięć na froncie I wojny światowej.
Kiedy do władzy dochodzi dyktator Hynkel, fryzjer znajdzie się wśród
osób prześladowanych. Ratuje go niezwykłe fizyczne podobieństwo
do dyktatora, co dla ludzkości może mieć wręcz zbawienne skutki.
GABINET DOKTORA CALIGARI (Das Kabinet des Doktor Caligari)
reż.: Robert Wiene
scen.: Carl Mayer, Hans Janowitz
zdj.: Willy Hameister
w.: Werner Krauss (dr Caligari / dyr. szpitala psychiatrycznego), Conrad Veidt (Cesare), Lil Dagover (Jane Olsen)
prod.:
Niemcy 1920 (65 min)
Sztandarowe
dzieło niemieckiego ekspresjonizmu. W fantastycznej opowieści o
prowincjonalnym
hipnotyzerze, doktorze Caligari, w dzień występującym jako sztukmistrz
na jarmarku, nocami zaś, wysyłającym swoje medium z poleceniami
dokonywania
tajemniczych zbrodni, miało zostać zawarte współczesne, ostrzegawcze
przesłanie. Ale nie tyle ono, co rewelacyjne rozwiązania plastyczne
(scenografia podkreślająca halucynacyjny obraz rzeczywistości),
przesądziły
o znaczącym miejscu tego filmu w historii sztuki filmowej.
OSTATNIE TANGO W PARYŻU (Ultimo tango a Parigi)
reż.: Bernardo Bertolucci
scen.: Bernardo Bertolucci, Franco Arcali
zdj.: Vittorio Storaro
muz.: Gato Barbieri
w.: Marlon Brando (Paul), Maria Schneider (Jeanne), Jean-Pierre Léaud (Tom)
prod.:
Włochy/Francja 1972 (129 min)
Jeden z najgłośniejszych skandali obyczajowych w historii kina. Bohaterowie filmu, starzejący się Amerykanin i młoda Francuzka, spotykają się przypadkiem w pustym mieszkaniu w Paryżu. I nic o sobie nie wiedząc, decydują się na sadomasochistyczny związek seksualny, który staje się dla nich zachętą do przekraczania kolejnych barier. Prezentując związek oparty na niemal zwierzęcej seksualności, Bertolucci tworzy dramat uczuciowej destrukcji.
