Ogólnopolskie Forum Młodych Chemików jest nową inicjatywą podjętą przez Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Polskie Towarzystwo Chemiczne przy wsparciu wydziałów chemicznych ośrodków akademickich z całego kraju. Głównym celem Forum Młodych Chemików jest propagowanie chemii jako dziedziny przemysłu i dyscypliny naukowej przyjaznej człowiekowi i środowisku naturalnemu.
Forum stanowi nową formę współpracy uniwersytetów ze szkołami ponadgimnazjalnymi, która może zaowocować zwiększeniem zainteresowania uczniów naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
Pierwsze spotkanie z tego cyklu zorganizowane zostało w Krakowie w dniach 15-18 września 2011, natomiast w kolejnych latach inicjatywa ta zostanie podjęta przez inne ośrodki akademickie.
II Ogólnopolskie Forum Młodych Chemików odbędzie się w Lublinie w dniach 23-26 września 2012. Uczestnikami Forum będą uczniowie szkół średnich. Tematyka tego spotkania obejmie podstawowe dziedziny chemii oraz nauki interdyscyplinarne wykorzystujące narzędzia i metody chemiczne.
W programie przewidziane są wykłady plenarne wygłaszane przez wybitnych chemików różnych specjalności oraz komunikaty ustne i plakaty prezentowane przez uczniów. Ważną część programu Forum będą stanowić warsztaty, pokazy chemiczne i zwiedzanie laboratoriów naukowych. Uczestnicy Forum będą mieli także możliwość poznania uroków Lublina oraz udziału w imprezach towarzyszących.
Prezentacje przedstawione w czasie Forum zostaną opublikowane w formie krótkich streszczeń w specjalnie wydanych materiałach.
Organizatorzy zapewniają bezpłatne zakwaterowanie, wyżywienie oraz uczestnictwo w imprezach towarzyszących. Jedyną opłatą ponoszoną przez uczestników będą koszty podróży.
Rekrutacja uczestników Forum przeprowadzona będzie za pośrednictwem Komitetów Okręgowych Olimpiady Chemicznej, których adresy dostępne są na stronie internetowej:
Reprezentacja z każdego okręgu może składać się maksymalnie z 15 uczniów oraz 2 opiekunów i zaprezentować podczas Forum jeden komunikat ustny i 10 plakatów. Komunikaty, jak i plakaty mogą obejmować między innymi zagadnienia z historii chemii, najnowsze osiągnięcia z dziedziny chemii, ze szczególnym uwzględnieniem ich praktycznego znaczenia bądź prezentować wyniki badań prowadzonych przez uczniów.