Warsztaty Kultury, Lublin, ul. ks. J. Popiełuszki 5. Otwarcie 7 września 2012, godz. 18:00. Wystawa czynna od 8 września do 10 listopada 2012, od wtorku do niedzieli w godzinach 11:00-17:00.
Artyści: Anna Baumgart, Anna
Bedyńska, Beata Ewa
Białecka, Elżbieta Cieślar,
Eliza Galey, Anna
Grzelewska, Maciej Herman, Katarzyna Hołda, Elżbieta
Jabłońska, Zuzanna Janin,
Bartosz Konopka, Grzegorz Kowalski, Danuta Kuciak, Małgorzata
Markiewicz, Irena
Nawrot, Małgorzata Malwina Niespodziewana, Anna Orlikowska,
Kosma Ostrowski, Adam Rzepecki, Marta
Szulc, Patrycja Trzepizur, Zorka
Wollny, Barbara Zbrożyna
Wystawa pt. „Macierzyństwo…” przygotowana w Warsztatach Kultury podejmuje problemy współczesnego rodzicielstwa. Obrosłe legendami i stereotypami, ulega ono ciągłej przemianie, wymagającej głębszej refleksji. Spojrzenie z perspektywy artystycznej jest w tej sytuacji wyjątkowo cenne i inspirujące, ukazując dzisiejsze rozumienie tego fenomenu w szerokim, społecznym kontekście. Macierzyństwo, stale obecne w życiu, w sztuce współczesnej nie jest tematem chętnie podejmowanym, także tam, gdzie kobiecie poświęca się najwięcej uwagi, jak np. w marginalizującym tę kwestię dyskursie feministycznym.
Koncepcja wystawy kładzie
szczególny akcent na rolę
matek, jednak wyraźnie zaznaczono również aspekt ojcostwa,
często pomijany na
podobnych tematycznie wystawach. Dzieła wybrane do wystawy
zostały zestawione z
ikonograficznymi przedstawieniami obrazującymi historyczne
zmiany zachodzące w
ujęciu tego motywu. Opowieść o rodzicielstwie w tradycji
historii sztuki
zaczyna się już w paleolicie, jednak na obecnej wystawie
zostały wybrane tylko
trzy określone typy ikonograficzne, jakie pojawiły się w XX i
XXI wieku,
pozwalające na skontrastowanie postaw i przemian (ikony –
Hodigitria, Eleusa
oraz Pieta). Z drugiej strony, świadoma rezygnacja
z szerszego kontekstu historycznego w układzie chronologicznym
jest zerwaniem z tradycyjną, liniową narracją, a jednocześnie adekwatnym do
współczesnego,
problemowego podejścia kuratorskiego, myśleniem obrazami.
Wystawa została podzielona na trzy działy podejmujące zróżnicowaną tematykę, gdzie poszczególne problemy rozpoczynają klasyczne ikonograficznie dzieła obrazujące raczej określone postawy niż historyczne odniesienia. Ten swoisty tryptyk wciąga widza w wielowątkową opowieść o rodzicielstwie, bazującą na głównych okresach życia człowieka integralnie związanych z jego fizjologią, a zarazem ze zmianą doświadczeń i relacji w poszczególnych okresach. Podejmuje szereg tematów, takich jak: seksualność matek, walka ze stereotypami, aktualne role społeczne (w tym połączenie ról matki i artystki), codzienność w obliczu macierzyństwa i ojcostwa, obrazy matek w tradycji i obecnie, psychiczna więź między rodzicami i dzieckiem, niespełnione rodzicielstwo, egzystencjalne pytania o byt.
Wystawa stawia również pytanie o aktualny status macierzyństwa, zarówno w kontekście społecznym, jak też w ujęciu artystycznym. W większości jest to opowieść kobiet-artystek o macierzyństwie, co potwierdza wagę problemu i brak szerszego zainteresowania rodzicielstwem ze strony ojców, w tym ojców-artystów.