
15 maja, godz. 19.00 – Pusher – reż. Nicolas Winding Refn, czas 105’, 1996 r. Gdzie: Warsztaty Kultury. Wstęp wolny.
Miasto, jako przestrzeń do życia i działania człowieka, od zawsze skupiało w sobie cały szereg mikrospołeczeństw, ludzi przynależnych do różnych wspólnot, kast, subkultur czy innych zbiorowości. W strukturze miasta, niczym w soczewce, ogniskują się najróżniejsze zachowania ludzkie, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Myśląc o tych drugich, wymieniamy zwykle szeroko pojętą przestępczość, korupcję, różnego rodzaju patologie, ale też mniej oczywiste problemy - choćby wykluczenie społeczne czy rosnące nierówności. Właśnie te różnice i postępująca segregacja społeczeństwa na ludzi biednych, często żyjących na granicy nędzy w całkowitym oddzieleniu do tych uprzywilejowanych, prowadzących luksusowe życie, stanowią dziś zarzewie licznych konfliktów. Wszystkie wspomniane zagadnienia są oczywiście w kręgu zainteresowań filmowców, i to zarówno tych dokumentujących pewną, zastaną rzeczywistość, jak i tych dostarczających widzom określonych wrażeń w kinie. Jedni penetrują z kamerą tzw. trudne dzielnice miast, dotykając istotnych, społecznych problemów, drudzy wykorzystują wspomniane miejsca, wraz z ich charakterem, jako pewien punkt wyjścia w swoich obrazach lub jako barwne, często kreślone grubą kreską tło w przypadku określonych gatunków filmowych.
W tym cyklu chcemy pokazać Państwu miasto w kryzysie, w pewnym „odwrocie” moralnym. Miasto, które poza swoją magią i atrakcjami, kryje też własne problemy czy dramaty. Nie ma na świecie miast idealnych. Każde ma swoją proporcję piękna, ale też i brudu. Filmy o miastach w zagrożeniu przybliżą nam raczej ten drugi wariant. Z miast wymarzonych, baśniowych przeniesiemy się do miast pulsującego niepokoju, nocnych mar i nieuchronnego końca.
Pusher – legendarny debiut reżyserski jednego z najbardziej rozchwytywanych ostatnio filmowców europejskich - Nicolasa Windinga Refna. Zanim odebrał on w Cannes Złotą Palmę za „Drive”, zdążył już wyrobić sobie markę twórcy radykalnego, bezkompromisowego, ale też obdarzonego niezwykłym talentem i wyczuciem estetycznym. „Pusher” to pierwsza część trylogii osadzonej w półświatku mafijnym Kopenhagi. Właśnie tam działa Frank, narkotykowy dealer, a zarazem główny bohater tej opowieści. Wokół niego i jego problemów ze spłatą mafijnego długu, nakreślona jest główna oś akcji filmowej. Drugim planem dla tej historii jest z kolei cała galeria kryminalnych postaci oraz wątków z nimi związanych, a tłem całości mroczna, niebezpieczna, ale także hipnotyzująca i fascynująca Kopenhaga. Duński reżyser, kręcąc swój pełnometrażowy debiut, łączy kilka porządków filmowych, tworząc bardzo sprawną i niepowtarzalną jakość. Z jednej strony mamy tu klasyczną historię gangsterską, z drugiej Refn czerpie wzorce od swoich starszych kolegów (m.in. Larsa von Triera) i ich manifestu w postaci Dogmy (m.in. kamera z ręki czy brak podkładu muzycznego). Do tego dochodzi świadome posługiwanie się określonymi symbolami oraz specyficzny, cechujący skandynawskie kino minimalizm. Całość sprawa, ze „Pusher” wymyka się prostej charakterystyce i na długo zostaje w pamięci widza.
O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy
głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie
miasto jest tłem,
ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych
historii, cichym
świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem
kinowego zgiełku.
Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i
dramaty, ale też
wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku,
opowiadanej historii…
językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima
Jarmusha czy Wong Kar
Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne,
radosne, melancholijne,
ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść.
