16 grudnia 2015 (środa), godz. 17:00
Szósty wykład z cyklu "Nieskończony eksperyment – sztuka i obrazy nowoczesności"
16 grudnia 2015 (środa), godz. 17.00 MBP, Lublin, ul. Peowiaków 12 (Gmach Centrum Kultury)
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie i Instytut Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
zapraszają na szósty wykład VII edycji otwartych wykładów o sztuce z cyklu Nieskończony eksperyment - sztuka i obrazy nowoczesności
Marta Ryczkowska
Sztuka w przestrzeni społecznej. Strategie, mity, nadzieje
Wykład będzie dotyczył obecności sztuki w przestrzeni publicznej, silnie eksponowanej w ostatnich latach, wyrastającej z przekonania, iż sztuka może być czymś więcej niż ekspresją pewnej idei, może odcisnąć trwałe piętno w rzeczywistości. Przez lata sztuka zaangażowana społeczno-politycznie budziła konfuzję, gdyż kojarzyła się z działalnością na usługach władzy. Powojenny rozkwit sztuki społecznie zaangażowanej to pokłosie m. in. Poszerzonej Koncepcji Sztuki Josepha Beuysa, który widział sztukę jako ewolucyjno-rewolucyjną siłę. "Jedynie sztuka posiada zdolność demontażu represyjnych skutków zniedołężniałego systemu społecznego, który chyli się ku upadkowi: rozbrojenia go w celu zbudowania społecznego organizmu jako dzieła sztuki" - mawiał artysta. Twórczość artystyczną pojmował jako katalizator przemian zachodzących w człowieku i prowadzących do przekształcenia świata, w którym on egzystuje.
16 grudnia 2015 (środa), godz. 17.00
MBP, Lublin, ul. Peowiaków 12 (Gmach Centrum Kultury)
Pojęcie "eksperymentu", mimo zastrzeżeń wysuwanych czasem przez teoretyków nauki, na trwałe weszło do słownika interpretacji sztuki w epoce nowoczesnej i post-nowoczesnej. Bez względu na to bowiem, jak można definiować "nowoczesność" w sztuce i architekturze, "eksperyment", obok "awangardy" czy "rewolucji" stał się hasłem rozpoznawczym nowoczesnych poszukiwań, a także znalazł swoje odzwierciedlenie w koncepcjach tworzenia kolekcji sztuki współczesnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że artystyczny eksperyment był wysiłkiem zmierzającym do uchwycenia tego, co niemożliwe, ufundowanym nierzadko na utopijnych wizjach przekształcania życia poprzez sztukę, aż do całkowitego zatarcia granic pomiędzy klasycznymi obszarami sztuki, koncepcji estetycznych i życia. Eksperyment miał otwierać nieznane dotąd sfery poznawcze i emocjonalne sztuki, bardzo często stając się synonimem "twórczości" w ogóle. Niniejszy cykl wykładów jest próbą ukazania obrazów świata nowoczesnego, powołanych do istnienia decyzją twórców, którzy nie cofali się przed najbardziej nawet kontrowersyjnymi i skrajnymi eksperymentami.
opublikowano: 2015-12-14