Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie, Instytut Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Instytut Sztuki UMCS zapraszają na drugi wykład z cyklu "W poszukiwaniu jedności sztuk - totalne dzieło sztuki". 16 października 2019 r. o godz. 17.30 "Na początku był Runge. Philipp Otto Runge" - Marcin Pastwa Filia nr 2 MBP. ul. Peowiaków 12
Miejska Biblioteka Publiczna we współpracy z z Instytutem
Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II,
Lubelskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych, Instytutem Sztuki
UMCS organizuje otwarte wykłady z historii sztuki.
Rosnąca
popularność naszej inicjatywy oraz uznanie ze strony stałych
słuchaczy, spowodowało, że na rok akademicki 2019/2020
przygotowaliśmy jedenastą już edycję wykładów otwartych z
historii sztuki pod tytułem “W poszukiwaniu jedności sztuk -
totalne dzieło sztuki.” Jak co roku wykłady przygotowują
pracownicy naukowi oraz doktoranci z Instytutu Historii Sztuki KUL JP
II, wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Sztuk Pięknych
w Warszawie i innych ośrodków
uniwersyteckich, dydaktycy Instytutu Sztuki UMCS, a także
badacze sztuki z Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
O miejsce i odpowiednią oprawę spotkań troszczy się
Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie. Każda prelekcja ilustrowana
jest prezentacją multimedialną, przedstawiającą najważniejsze
zagadnienia z danego tematu. Piętnaście wykładów stanowi
kompendium wiedzy niezbędnej każdemu, kto interesuje się sztuką i
kulturą europejską i światową.
W załączeniu
słowo wstępne prof. Ryszarda Kasperowicza do obecnego
cyklu.
Zagadnienie „jedności sztuk” należy do
najstarszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych kwestii w
dziejach namysłu nad sztuką i praktyki artystycznej. Problem ten
próbowano analizować, szukając np. wspólnej wszystkim sztukom
podstawy w naturze („mimesis”), albo też wyprowadzając wszelkie
rodzaje twórczości z jednego źródła (wyobraźnia), czy wreszcie
wyodrębniając pewne dziedziny twórczości jako domenę
bezinteresownego poszukiwania i ucieleśniania walorów czysto
estetycznych. Mniej więcej od połowy XVIII wieku zaczęto się
zastanawiać, czy możliwy jest bezpośredni przekład jednego języka
artystycznego na inny. Czy jedna forma sztuki powinna wzbudzać w
odbiorcy wrażenia – doznania charakterystyczne dla innych form?
Czy można zbudować dzieło totalne, jednoczące w sobie wszystkie
dziedziny twórczości, o czym marzył Wagner, tworząc swoje dramaty
muzyczne jako „Gesamtkunstwerk”? Problem ten do dziś pozostaje
nierozwiązany, stanowi źródło natchnienia dla bardzo wielu
koncepcji i praktyk artystycznych. Cykl niniejszych wykładów będzie
poświęcony właśnie temu marzeniu i próbom jego
urzeczywistnienia.