„Zagubione wspomnienia” to druga obok akcji Autostopowicze, czerwcowa, ogólnopolska promocja Lublina. Pełne energii zdjęcia, zachęcały do odwiedzenia miasta. 100 000 sztuk odręcznie podpisanych fotografii odnajdywali mieszkańcy siedmiu największych miast Polski.
Akcja rozpoczęła się w maju w Lublinie. To tu powstały klimatyczne, oddające energię Lublina zdjęcia. Wykonano kilkadziesiąt ujęć, z których następnie wytypowano 20 najbardziej charakterystycznych. W sesji zdjęciowej udział wzięło ponad 40 statystów. Fotografie prezentują uroki naszego miasta w sposób jak najbardziej naturalny imitując te, które każdy z nas wykonuje odwiedzając jakieś miasto. Każde z wybranych zdjęć zostało opatrzone odręcznym podpisem będącym komentarzem do obrazu z fotografii.
Następnie na papierze fotograficznym, w formacie 10x15 wydrukowano łącznie 100 000 sztuk zdjęć - każde odręcznie podpisane z tyłu.
W siedmiu największych miastach Polski: Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Białymstoku, w przestrzeni miejskiej, od 4 do 30 czerwca, codziennie, zdjęcia były „gubione” w takich miejscach jak deptaki, przystanki komunikacji miejskiej, tramwaje, autobusy, na murkach, parapetach obok sklepów, w galeriach handlowych, klubach, kawiarniach, ogródkach kawiarnianych, w przymierzalniach sklepowych, w szkołach i uczelniach, w punktach sprzedaży czasopism.
Opisy do zdjęć jak i wybór sfotografowanych miejsc, miały ukazać inspirujący charakter miasta, jego tajemniczy, niecodzienny klimat. Zdjęcia łączyły historyczną przestrzeń miasta (zabytki Lublina) z otwartością młodych ludzi (w osobach statystów). Zdjęcia poprzez sam obraz jak i słowny, emocjonalny komentarz miały zachęcić do przyjazdu do Lublina, zaciekawić naszym miastem w sposób niestandardowy, niecodzienny. Zareklamować Lublin.
W Warszawie „zagubiono” 18 tys zdjęć, w Białymstoku 7 tys, w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi i Katowicach po 15 tys. Gubieniem zdjęć zajmowała się grupa osób - po 6 w każdym mieście, specjalizujących się w guerilla marketingu.
Akcję „zagubione wspomnienia” objęły także działania marketingu partyzanckiego i marketingu szeptanego na18 forach internetowych. Autorzy postów: szukali właścicieli porzuconych fotek, szukali informacji wśród internautów wypytując o szczegóły akcji, podłączali się do dyskusji niezwiązanych z tematem by stopniowo do niego nawiązywać np. na forum o zakupach, w wątku o odwiedzanych galeriach handlowych. Jako poszukiwacze całej kolekcji zagubionych fotek, wymieniali się z internautami informacjami o potencjalnych miejscach ich odnalezienia. Ogłaszali znalezienie zdjęć i prosili właściciela o kontakt.
Zdecydowaliśmy się na akcję „Zagubione wspomnienia” i
promowanie jej poprzez marketing partyzancki, by utrzymać niestandardowy styl
promowania Lublina w czerwcu. Akcja ta spełniła nasze oczekiwania wizerunkowe –
za pomocą zdjęć pokazaliśmy klimat Lublina, a sposobem dystrybucji (gubienia)
zdjęć sprowokowaliśmy do mówienia o nim. Dzięki tej metodzie,
mogliśmy dotrzeć z reklamą do grup odpornych na tradycyjne formy reklamy.
Poprzez zabawę - wkręcenie ludzi w zbieranie i
szukanie zdjęć; wkręcenie w poszukiwanie właścicieli fotosów -
prowokowaliśmy do mówienia o Lublinie i do odwiedzin tegoż. Liczymy na to iż
nasze niekonwencjonalne zapraszanie do Lublina, pozostawi w świadomości ludzi
same pozytywne skojarzenia z naszym miastem” - mówi Michał Krawczyk, z-ca Dyrektora Kancelarii
Prezydenta Miasta Lublina
Czerwcowe działania promocyjne
Kancelarii Prezydenta Lublina objęły: akcję Autostopowicze (zakończoną
wizytą autostopowiczów u Prezydenta Miasta), kampanię reklamową na infoscreenach
w warszawskim metrze (kampania o wartości 50 tys zł to nagroda, jaką otrzymało
miasto w ramach trzeciej edycji konkursu „Złote Formaty” firmy Ströer Polska Sp.
z o.o.) oraz akcję Zagubione wspomnienia.