Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych

Dział: Lublin

Zakład Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Filologii Romańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wraz z Zarządem Głównym Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego informują o organizowanej konferencji nt. Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych, która odbywa się w dniach 6-8 września 2010 r. w Lublinie.

Honorowym Patronatem objęli konferencję Jego Magnificencja Rektor UMCS prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski i Jego Magnificencja Rektor KUL ksiądz prof. dr hab. Stanisław Wilk.

 

„Niezwykły”, niecodzienny, wyjątkowy, specyficzny, inny - jakkolwiek określilibyśmy ucznia, z którym spotykamy się w naszej praktyce dydaktycznej, jest on źródłem refleksji dydaktycznej wpływającej na rozwój naszych poglądów i sposobów nauczania oraz partnerem w badaniu. Jest to uczeń wybitnie uzdolniony lub napotykający trudności, pełen zapału do nauki lub niechętnie przystępujący do pracy, stawiający pierwsze kroki w szkole lub podejmujący się nauki języka obcego w starszym wieku, uczeń
o określonych potrzebach edukacyjnych i wreszcie uczeń
z deficytami rozwojowymi lub niepełnosprawnością.

 

Konferencja adresowana jest do wszystkich nauczycieli i badaczy w dziedzinie dydaktyki języka, którym bliskie są następujące zakresy tematyczne:

 

1. Indywidualizacja w nauczaniu języków obcych: specyficzne potrzeby w procesie nauczania i uczenia się języka obcego
w różnych grupach wiekowych (dzieci, młodzież, dorośli)
i w różnych kontekstach edukacyjnych.

2. Inteligencja i zdolności językowe w procesie nauczania i uczenia sie języka obcego.

3. Motywowanie do nauki języka obcego: jak motywować ucznia słabo zainteresowanego nauką języka obcego; jak pracować
z uczniem szczególnie uzdolnionym.

4. Strategie nauczania i uczenia się.

5. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, zespół ADHD, deficyty wzroku i słuchu, niepełnosprawność intelektualna itp.) na lekcji języka obcego – możliwości i ograniczenia.

6. Nauczanie języków obcych w integracji szkolnej.

7. Rola środowiska (rodzina, szkoła, poradnia itp.) w przyswajaniu języka przez uczniów z deficytami rozwojowymi lub niepełnosprawnością.

8. Przygotowanie nauczycieli języków obcych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

9. Specyfika nauczania języków obcych dla potrzeb zawodowych.

 

Zaproponowane obszary problemowe spotkały się z szerokim zainteresowaniem Członków i Sympatyków PTN reprezentujących wszystkie szczeble i konteksty nauczania. Do udziału w konferencji zgłosiło się ok. 140 uczestników z różnych środowisk akademickich w kraju i zagranicy. Wykłady plenarne wygłoszą tacy specjaliści jak : prof. dr hab. Katarzyna Karpińska/-Szaj (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań), prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis (UMCS), prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak (KUL), prof. dr hab. Bogusław Marek (KUL), porf. dr hab. Mirosław Pawlak (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań) prof. dr hab. Barbara Sadownik (UMCS), prof. dr hab. Elżbieta Zawadzka-Bartnik (Uniwersytet Warszawski), dr Dagmara Domagała (UMCS) i dr Urszula Mirecka (UMCS).

 

Uroczyste rozpoczęcie w dniu 6 września 2010 r. odbędzie się
w Auli im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w KUL, gdzie odbywać będą się wykłady plenarne 6 i 7 września. Po obiedzie obrady przeniesione są do nowego gmachu Wydziału Humanistycznego UMCS i tu będą mieć miejsce sześciu sekcjach.

 

źródło: UMCS


ostatnia zmiana: 2010-09-06
Komentarze
Polityka Prywatności