Zakład Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Filologii Romańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wraz z Zarządem Głównym Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego informują o organizowanej konferencji nt. Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych, która odbywa się w dniach 6-8 września 2010 r. w Lublinie.
Honorowym Patronatem objęli konferencję Jego Magnificencja
Rektor UMCS prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski i Jego Magnificencja Rektor KUL
ksiądz prof. dr hab. Stanisław Wilk.
„Niezwykły”, niecodzienny, wyjątkowy, specyficzny, inny -
jakkolwiek określilibyśmy ucznia, z którym spotykamy się w naszej praktyce
dydaktycznej, jest on źródłem refleksji dydaktycznej wpływającej na rozwój
naszych poglądów i sposobów nauczania oraz partnerem w badaniu. Jest to uczeń
wybitnie uzdolniony lub napotykający trudności, pełen zapału do nauki lub
niechętnie przystępujący do pracy, stawiający pierwsze kroki w szkole lub
podejmujący się nauki języka obcego w starszym wieku, uczeń
o określonych
potrzebach edukacyjnych i wreszcie uczeń
z deficytami rozwojowymi lub
niepełnosprawnością.
Konferencja adresowana jest do wszystkich nauczycieli i
badaczy w dziedzinie dydaktyki języka, którym bliskie są następujące zakresy
tematyczne:
1. Indywidualizacja w nauczaniu języków obcych: specyficzne
potrzeby w procesie nauczania i uczenia się języka obcego
w różnych grupach
wiekowych (dzieci, młodzież, dorośli)
i w różnych kontekstach edukacyjnych.
2. Inteligencja i zdolności językowe w procesie nauczania i
uczenia sie języka obcego.
3. Motywowanie do nauki języka obcego: jak motywować ucznia
słabo zainteresowanego nauką języka obcego; jak pracować
z uczniem szczególnie
uzdolnionym.
4. Strategie nauczania i uczenia się.
5. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dysleksja,
dysgrafia, dysortografia, zespół ADHD, deficyty wzroku i słuchu,
niepełnosprawność intelektualna itp.) na lekcji języka obcego – możliwości i
ograniczenia.
6. Nauczanie języków obcych w integracji szkolnej.
7. Rola środowiska (rodzina, szkoła, poradnia itp.) w
przyswajaniu języka przez uczniów z deficytami rozwojowymi lub
niepełnosprawnością.
8. Przygotowanie nauczycieli języków obcych do pracy z
uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
9. Specyfika nauczania języków obcych dla potrzeb
zawodowych.
Zaproponowane obszary problemowe spotkały się z szerokim
zainteresowaniem Członków i Sympatyków PTN reprezentujących wszystkie szczeble
i konteksty nauczania. Do udziału w konferencji zgłosiło się ok. 140
uczestników z różnych środowisk akademickich w kraju i zagranicy. Wykłady
plenarne wygłoszą tacy specjaliści jak : prof. dr hab. Katarzyna
Karpińska/-Szaj (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań), prof. dr hab. Grażyna
Krasowicz-Kupis (UMCS), prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak (KUL), prof. dr hab.
Bogusław Marek (KUL), porf. dr hab. Mirosław Pawlak (Uniwersytet Adama
Mickiewicza, Poznań) prof. dr hab. Barbara Sadownik (UMCS), prof. dr hab.
Elżbieta Zawadzka-Bartnik (Uniwersytet Warszawski), dr Dagmara Domagała (UMCS)
i dr Urszula Mirecka (UMCS).
Uroczyste rozpoczęcie w dniu 6 września 2010 r. odbędzie się
w Auli im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w KUL, gdzie odbywać będą się wykłady
plenarne 6 i 7 września. Po obiedzie obrady przeniesione są do nowego gmachu
Wydziału Humanistycznego UMCS i tu będą mieć miejsce sześciu sekcjach.
źródło: UMCS