5 marca 2010 (piątek)
(Archiwum)
Piąty dzień VIII Objazdowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie!
Zapraszamy na piąty dzień pokazów filmowych! Projekcje odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia Homo Faber. VIII Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie. Lublin jest repliką Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie, który co roku odbywa się w Warszawie. W grudniu 2009 roku, podczas jego ostatniej edycji, na projekcjach pojawiło się w sumie około 15,000 widzów.
A oto program dzisiejszego dnia:
16.00 B'Tselem: kamery dla Palestyńczyków
B'Tselem Camera Distribution Project
Czas trwania: 4'
Wielka Brytania
Reżyseria: Mick Csáky
Rok produkcji: 2009
Ten krótki film jest prezentacją projektu izraelskiej organizacji
pozarządowej B'Tselem, propagującej wideo-aktywizm. B'Tselem rozdaje
Palestyńczykom małe kamery cyfrowe, którymi można z ukrycia łatwo
rejestrować naruszenia praw człowieka, jakich dopuszczają się wobec nich
izraelscy żołnierze. Film ukazuje dwa przykłady takich nagrań, które
udało się nagłośnić w mediach i w konsekwencji doprowadzić do
postawienia winnych przed sądem.
16.00 Mój tata jest męczennikiem
Papa is een martelaar
Czas trwania: 50'
Holandia
Reżyseria: Daisy Mohr
Rok produkcji: 2008
Państwo w państwie stworzone przez Hezbollah w południowym Libanie.
Twórcom filmu udało się zajrzeć za kulisy trwającego od dziesięcioleci
libańskiego konfliktu. Przez rok towarzyszyli z kamerą rodzinie Ibrahima
Mouazzi - jednego z wielu szyickich męczenników - bojowników
poległych w akcji przeciwko izraelskiemu okupantowi. Jego rodzina objęta
jest specjalnym programem pomocy społecznej Hezbollahu, który na
kontrolowanych przez siebie terenach stworzył finansowany z zewnątrz
osobny, quasi-państwowy organizm. Synowie męczenników, od najmłodszych
lat wychowywani w kulcie dżihadu, są idealnym materiałem na terrorystów.
Przez całe, najczęściej niezbyt długie życie, korzystają z luksusowej,
finansowanej przez Syrię i Iran opieki socjalnej. W pewnym momencie -
gdy będą już na to gotowi - przyjdzie jednak czas na spłatę
wieloletniego długu. Kiedy już (pośmiertnie) otrzymają tytuł męczenników,
ich matki z pewnością będą mogły skorzystać z seansów terapeutycznych
prowadzonych przez psychologów Hezbollahu.
17.10 Mapy wideo: Aida, Palestyna
Vidéocartographies: Aïda, Palestyna
Czas trwania: 46'
Francja, Palestyna
Reżyseria: Till Roeskens
Rok produkcji: 2008
Aida to jeden z palestyńskich obozów dla uchodźców. W niezwykłym
dokumencie Tilla Roeskensa nie zobaczymy jednak typowych obrazów znanych
z tysiąc a filmów o bliskowschodnim konflikcie. Nie zobaczymy tu w
ogóle żadnych zdjęć dokumentalnych, ponieważ film Roeskensa składa się
wyłącznie z rysowanych na naszych oczach na białej kartce map,
ilustrujących opowieści pięciorga mieszkańców Aidy. Może właśnie dlatego
obraz ten niezwykle przekonująco oddaje poczucie przestrzennej opresji,
jakiej na każdym kroku doświadczają Palestyńczycy. Nieustanne kontrole,
płoty, zasieki, posterunki... W tej rzeczywistości nawet najprostsza
trasa zaczyna się zapętlać, komplikować i wydłużać. Na mapie okolicy co
chwila wyrastają nowe przeszkody i pułapki. Ale życie musi przecież
toczyć się dalej, czasem granicę pomoże pokonać znajomy taksówkarz,
czasem pilnujący jej żołnierz przymknie na moment oko...
19.00 Czarownica na antenie
Das Dschungelradio
Czas trwania: 90'
Niemcy
Reżyseria: Susanne Jaeger
Rok produkcji: 2009
Nikaragua to jeden z tych krajów, gdzie przemoc wobec kobiet,
szczególnie przemoc domowa, jest trwale wpisana w obraz życia
społecznego. Mimo niedawnej zmiany przepisów, które pozwalają teraz
kobiecie dochodzić swoich praw i domagać się ukarania sprawców, problem
nie zniknął. W małej, zagubionej w dżungli miejscowości Yamileth
Chavarria prowadzi rozgłośnię radiową dla kobiet i o kobietach, w której
nagłaśnia wypadki przemocy, piętnuje winnych z imienia i nazwiska,
informuje o prawach, które przysługują ofiarom. Film Susanne Jaeger
ukazuje mentalność kobiet, które powoli uświadamiają sobie swoją siłę, a
także tych, które mimo cierpienia zgadzają się być poniewierane w imię
rodziny i obowiązków. Pokazuje także punkt widzenia mężczyzn, ich
ostrożne opinie o konieczności postrzegania kobiet jako równych sobie i
niejednokrotnie zdumienie faktem, że mogą być karani za bicie żony,
kiedy przecież „nie mieli innego wyjścia". Jednak przede wszystkim jest
to film o niezwykłej kobiecie, która - mimo strachu i gróźb -
postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i przeciwstawić się panującym
obyczajom.
20.40 Reklama polityczna VII: 1952-2008
Political Advertisement VII: 1952-2008
Czas trwania: 75'
USA
Reżyseria: Antonio Muntadas, Marshall Reese
Rok produkcji: 2008
Praca artystów wideo Antonio Muntadasa i Marshalla Reese to kolejna,
siódma już odsłona uzupełnianej od 1984 roku kompilacji, na którą
składają się amerykańskie reklamy wyborcze, prezentujące kandydatów do
prezydenckiego fotela USA. Ingerencja autorów ogranicza się do
zestawienia ze sobą wybranych, oryginalnych materiałów, które zyskują
przez to nowy kontekst. Przez lata obserwujemy całkowitą zmianę
podejścia do celu reklamy politycznej. Z początku chodziło o informację,
podawaną w możliwie neutralny sposób. Z czasem reklamy zawierają coraz
mniej informacji i coraz wyraźniej dostrzec można skupienie ich twórców
na marketingowej strategii. Dziś w tej grze dozwolone są wszystkie
chwyty. Reklama porównawcza, manipulowanie wyrwanymi z kontekstu
wypowiedziami, fotomontaże, obrzucanie przeciwników błotem- wszystko w
prime-time i z udziałem największych gwiazd politycznego show biznesu.
Trudno o bardziej przekonujący dowód na poparcie znanego twierdzenia, że
współcześni kandydaci są przede wszystkim towarem. Nie przez przypadek
zwycięski slogan z zeszłorocznych wyborów, Yes We Can, przypomina
reklamowe hasło Nike: Just Do It. Skądinąd zamykający kompilację
klip Obamy stanowi pewien przełom w konwencji - po raz pierwszy
oglądamy tu reklamę polityczną skierowaną do ludzi młodych i mówiącą ich
językiem.
Na wszystkie projekcje - wstęp wolny!
ostatnia aktualizacja: 2010-02-27