Zapraszamy na szósty dzień pokazów filmowych! Projekcje odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia Homo Faber. VIII Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie. Lublin jest repliką Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie, który co roku odbywa się w Warszawie. W grudniu 2009 roku, podczas jego ostatniej edycji, na projekcjach pojawiło się w sumie około 15,000 widzów.
A oto program dzisiejszego dnia:
16.00 Wybieram życie
Czas trwania: 40'
Polska
Reżyseria: Andrzej Titkow
Rok produkcji: 2008
To nie odosobnienie jest największym problemem kobiet zamkniętych w
zakładzie karnym w Lublińcu. Przez lata zmagały się z piekłem przemocy
domowej, by w końcu z niego uciec - mordując swego prześladowcę. Dziś
próbują uciec z piekła własnej pamięci, pokonać lęk i odzyskać godność.
Pomaga im w tym nietypowe doświadczenie terapii przez teatr: odgrywając
własne i cudze historie, konfrontują się z demonami przeszłości. Ta
forma pracy terapeutycznej została wcześniej z powodzeniem zastosowana
przez Centrum Praw Kobiet w programach realizowanych dla kobiet, które
doświadczyły przemocy domowej - ze strony matek, ojców czy partnerów,
ale same nie posunęły się do przemocy, aby się od niej uwolnić.
Bohaterkami filmu Andrzeja Titkowa są także uczestniczki jednego z
takich warsztatów terapeutycznych, którym odgrywanie roli ofiary w
teatrze ułatwiło wyjście z podobnej roli w życiu. Dokument Titkowa
udowadnia, że do wyrwania się z kręgu przemocy nie wystarczy jej ofiarom
pomoc prawna i bytowa, a także, że prawo więźnia do resocjalizacji jako
celu kary nie musi być tylko pobożnym życzeniem.
16.50 Wyrok na życie
Czas trwania: 66'
Polska
Reżyseria: Marcin Koszałka
Rok produkcji: 2008
Kolejne w dorobku Marcina Koszałki wnikliwe studium ludzi w nietypowej
sytuacji - filmowy portret kobiet osadzonych w zakładzie karnym w
Krzywańcu. Cele bohaterek „Wyroku na życie" wyglądają trochę jak babcine
pokoiki: stół przykrywa cerata, przedmioty mają swoje ustalone miejsca,
nie brakuje kawy i herbaty. Przez okno widać plac zabaw, spacerujące
mamy z wózkami... Tu się mieszka, żyje, wychowuje dzieci i bierze śluby;
tylko kraty w oknach, pobrzękiwania kluczy i trzask zamykanych drzwi
przypominają o tym, że to miejsce rządzi się nieco innymi prawami. Jak
zwykle w filmach Koszałki znakomita praca kamery pozwala nam wczuć się w
atmosferę zamkniętego świata. Bohaterki filmu swobodnie opowiadają o
tym, jak lata bicia i poniżania doprowadzają w końcu do tragedii... Za
kratami stworzyły sobie świat, który bywa dla nich wybawieniem. Każda
marzy jednak o „nowym życiu" na wolności, choć w ich głosach pobrzmiewa
strach przed wielka niewiadomą. Jak będzie wyglądało normalne życie po
tylu latach spędzonych w więzieniu? „Wyrok na życie" w interesujący
sposób stawia pytania o znaczenie takich wartości, jak wolność i miłość.
18.00 Dyskusja nt.
przestrzegania praw człowieka we współczesnym świecie
Organizatorzy 8. Objazdowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS.
Prawa Człowieka w Filmie. Lublin zapraszają na dyskusję dotyczącą obecnej
sytuacji w dziedzinie praw człowieka. W dyskusji udział wezmą specjaliści oraz
publiczność.
20.15 Matka
Czas trwania: 11'
Polska
Reżyseria: Jakub Piątek
Rok produkcji: 2009
Mała wieś gdzieś w Polsce. Rodzina jakich wiele, zajęta przygotowaniami
do pierwszej komunii małej dziewczynki. Kamera z uwagą obserwuje twarz
starej kobiety, której życie wypełnione jest czekaniem. Babcia zdaje się
nie brać udziału w uroczystości, myślami jest zupełnie gdzie indziej.
Wkrótce czeka ją długa podróż - na drugim końcu Polski czeka na nią syn,
którego zapewne nigdy już nie zobaczy w domu...
20.15 Bastion grzechu
Hochburg der Suenden
Czas trwania: 78'
Niemcy
Reżyseria: Thomas Lauterbach
Rok produkcji: 2008
Aysel jest religijną muzułmanką, wiodącą ustatkowane życie matki i
gospodyni domu na południu Niemiec. Ogłoszenie teatru ze Stuttgartu
poszukującego nieprofesjonalnych aktorek do przedstawienia MedeiMedei".
Czy Aysel dotrwa do premiery?
traktuje jako szansę na urozmaicenie monotonnej codzienności. Zgłasza
się na przesłuchanie, dostaje rolę i rozpoczyna próby. Szybko jednak
okazuje się, że zamiast rozrywki doświadcza czegoś znacznie silniejszego
- wyzwania rzuconego jej światopoglądowi i systemowi wartości. Reżyser
sztuki chce bowiem wykorzystać nieograniczoną wolność, jaką oferuje
teatr, by swobodnie poszukiwać prawdy o świecie muzułmańskich kobiet.
Aysel musi się skonfrontować z tragicznymi historiami innych Turczynek,
uczestniczek teatralnego projektu, a jako jedyna z nich nosząca chustę
czuje się zobowiązana bronić przed koleżankami swojej religii i stylu
życia. Świetne cinema verite Thomasa Lauterbacha z doskonale prowadzoną
kamerą to subtelny zapis narastającego na trzech poziomach konfliktu -
wewnętrznego, jaki przeżywa Aysel, w zespole przygotowującym
przedstawienie i wreszcie tego, w którym rozgrywa się dramat