Warsztaty Kultury – Filia Centrum Kultury w Lublinie; wystawa potrwa do 12 sierpnia, czynna z wyjątkiem poniedziałków w godzinach 12.00-18.00; Lublin, ul. Popiełuszki 5.
Artyści:
Tomasz Bielak, Jakub Ciężki, Grzegorz Czarnota, Lucjan Demidowski, Mariusz Drzewiński, Eliza Galey, Łukasz Głowacki, Hieny Postmoderny (Michał Pikula, Ireneusz Puchacz), Katarzyna Hołda, Kilku.com (Łukasz Gładysz, Aleksander Janas, Grzegorz Sołowiej, Paweł Szarzyński, Aka Velalias, Robert Zając), Piotr Kmieć, Dariusz Kociński, Dariusz Korol, Andrzej Kot, Artur Kot, Tomasz Kozak, Jarosław Koziara, Łukasz Krankiewicz, Danuta Kuciak, Alicja Kupiec, Robert Kuśmirowski, Zdzisław Kwiatkowski, Konrad Maciejewicz, Tomasz Malec, Sławomir Marzec, Irena Nawrot, Kosma Ostrowski, Urszula Pieregończuk, Sławomir Plewko, Paulina Sadowska, Marcin Sudziński, Katarzyna Szczypior, Mariusz Tarkawian, Waldemar Tatarczuk, Sławomir Toman, Grzegorz Tomczyk, Magdalena Warszawa, Ewa Zarzycka, Tomasz Zawadzki, Jerzy Zyśko
Wystawa „Ars loci – obraz aktualny” w
Warsztatach Kultury to pierwsza tak duża prezentacja pokazująca dorobek 41 artystów
lubelskich, czy też z Lublinem związanych. Dobór ich obejmuje zarówno tych ze
starszego pokolenia jak i młodych, którzy niedawno ukończyli studia
artystyczne, a także mających na swoim koncie liczne wystawy i tych, tworzących
poza mainstreamowym nurtem. Różnorodność dotyczy także mediów zaprezentowanych
na wystawie począwszy od klasycznego malarstwa czy rysunku, poprzez grafikę,
rzeźbę, instalację – w tym także interaktywną - po wideo i animację.
Prezentacja będzie obejmowała cztery zasadnicze działy – podejmujące wybrane, ogólne wątki, przy czym każdy artysta, każde dzieło w sposób odmienny będzie identyfikowało zawarte problemy. Wystawę otwiera dział malarstwa – wciąż i niezależnie od proroctwa dotyczącego jego końca – cieszącego się dużą popularnością wśród artystów. Jest to malarstwo z dominantą abstrakcji, przy czym każdy z malarzy w inny sposób postrzega swoje medium i różnicuje obszary zainteresowań, podejmując tematy egzystencjalne, filozoficzne, a także dotyczące destrukcji i eksploracji granic malarstwa.
Abstrakcyjne przestrzenie koloru, ornamentyka o różnej proweniencji od klasycznej posadzki po graficzne fraktale, zróżnicowane faktury, operowanie znakiem na granicy realności to tylko niektóre z aspektów malarstwa i sposobów przedstawienia, jakie można zobaczyć na wystawie. W innej części decydującym wątkiem będzie potencjał krytyczny dzieł odnoszących się do problematyki modernistycznego dziedzictwa, kultury masowej, gender, wiary, totalitarnych ideologii i ekologii.
To próba głębszego spojrzenia na otaczającą
rzeczywistość i poddania rzetelnej weryfikacji
zasygnalizowanych problemów. Kolejny dział obejmuje prace analizujące kwestię
duchowości, mistycyzmu, egzystencji, natury, a także miejsca jako takiego. To
często fotografie, instalacje, rzeźby będące okruchami zaczerpniętymi ze
świata, stanowiące reprezentacje tego co ukryte pod powierzchnią realności.
Czwarty dział dotyczy rzeczy związanych z współczesnymi kodami kulturowymi,
znakami często rysunkowymi czy graficznymi będącymi przedmiotem analiz
semiotyków.
Współczesne znakowanie zostanie określone przez szeroki wachlarz mediów w tym także nowe technologie, animacje i wideo. Ciekawa wydaje się w tej części dążność u niektórych artystów do estetyzowanej wypowiedzi w onirycznej stylistyce rodem z surrealistycznych obrazów. Wystawa jest wielowątkowym pokazem, którego odkrywanie można prowadzić niezależnie od wydzielonych działów, poznając realizacje artystów związanych ze wspomnianym miejscem.
Ars loci odnosi się do sztuki miejsca,
sztuki, którą można odnieść do danego kręgu kulturowego związanego z określonym
terytorium istniejącym realnie i fizycznie. Jednak czym jest ta sztuka? Czy
można mówić, że istnieje jakiś jej wyróżnik? Czy jest to lokalna odrębność – o
której decyduje genius loci czy też jest to mikroświat sztuki będący odbiciem
makroświata cechującego się globalną powszechnością. Czy też chodzi bardziej o
mentalne niż fizyczne skażenie danym miejscem, tkwiące w artyście niezależnie
od usytuowania w przestrzeni.
Na te i inne pytania próbuje odpowiedzieć wystawa „Ars loci” realizowana w dwóch odsłonach – pierwsza prezentowana w Warsztatach Kultury od 1 czerwca 2012 pokazuje aktualny obraz sztuki lokalnej, druga udostępniona w Lubelskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych od 15 czerwca 2012 złożona jest z dzieł z lubelskich kolekcji sztuki współczesnej.