01 czerwca 2019 (sobota), godz. 18:00
Chór akademicki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej im. Jadwigi
Czerwińskiej świętuje tym roku 70-lecie swojego powstania. Z tej
okazji, w ramach IV Festiwalu Chórów Miast Partnerskich, odbędzie
się wyjątkowy koncert jubileuszowy.
Zapraszamy 1
czerwca br. o godz. 18:00 do Filharmonii Lubelskiej na uroczyste
prawykonanie utworu „Caelum et Terra” (Niebo i Ziemia),
skomponowanego przez Romualda Twardowskiego. Inspiracją do
stworzenia kompozycji był tekst barokowego poety Macieja
Kazimierza Sarbiewskiego.
Utwór wykonają połączone chóry z Polski, Litwy, Białorusi i
Ukrainy pod dyrekcją prof. Urszuli Bobryk – Chór Akademicki UMCS
im. Jadwigi Czerwińskiej z Lublina (Polska), Chór Mieszany
„Gaudeamus” Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki z
Drohobycza (Ukraina), Chór Kameralny „Dabrawest” Białoruskiego
Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki z Mińska (Białoruś) oraz
Chór Kameralny Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych z Wilna (Litwa).
Wstęp na koncert jest wolny.
Odbywający się w Lublinie Festiwal Chórów Miast Partnerskich
powstał z inicjatywy prof. Urszuli Bobryk – Prorektor ds.
studenckich UMCS oraz dyrygentki i kierownika artystycznego Chóru
Akademickiego uczelni. Współorganizatorem wydarzenia jest Miasto
Lublin oraz Filharmonia Lubelska.
Chór Akademicki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej im.
Jadwigi Czerwińskiej jest reprezentacyjnym zespołem uczelni.
Początki jego historii sięgają 1949 roku, kiedy to zespół został
oficjalnie powołany z inicjatywy grupy studentów kierowanych przez
prof. Adama Wyleżyńskiego. Zmiany w strukturze uczelni powodowały
czasowe przerwy w pracy artystycznej zespołu. Działalność Chóru
została reaktywowana w 1969 roku i od tego czasu datuje się
nieprzerwana aktywność i artystyczny rozwój zespołu.
Od 1973 roku kierownictwo Chóru objęła Jadwiga Czerwińska.
Rozpoczął się okres ożywionej działalności koncertowej zespołu w
kraju i za granicą. Efektami pracy były nagrody i wyróżnienia na
konkursach i festiwalach w Belgii, Walii czy Włoszech. Rozwój
aktywności artystycznej przerwała w 1980 r. przedwczesna śmierć
Czerwińskiej. W uznaniu jej zasług Senat uczelni nadał Chórowi
Akademickiemu UMCS imię Jadwigi Czerwińskiej.
W 1985 r. dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru została
prof. Urszula Bobryk. Pod jej kierownictwem rozpoczął się kolejny
etap działalności artystycznej Chóru. Celem nowej dyrygentki stało
się nie tylko utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, ale jego
nieustanne podnoszenie, co miało nadać zespołowi odpowiednią rangę
na poziomie krajowym i ułatwić współzawodnictwo międzynarodowe.
Obecnie zespół intensywnie koncertuje w kraju i za granicą, biorąc
udział w międzynarodowych festiwalach i konkursach chóralnych we
Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Grecji, Austrii,
Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Turcji, Izraelu i USA.
Po siedemdziesięciu latach od swojego powstania Chór Akademicki
UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej znajduje się w czołówce polskich
chórów uniwersyteckich i nieustannie potwierdza swój wysoki
poziom, zdobywając uznanie publiczności oraz liczne nagrody w
konkursach krajowych i zagranicznych, a także promując
współczesną muzykę chóralną.
Romuald Twardowski - kompozytor urodził się 17 czerwca
1930 r. w Wilnie. Tam spędził swoje dzieciństwo i młodość. W
czasie okupacji uczył się gry na skrzypcach, a po wojnie na
fortepianie i organach. W latach 1952-57 studiował fortepian i
kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym
Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie (obecnie Litwa). Po
studiach, w grudniu 1957 r. przyjechał na stałe do Warszawy.
Najpierw kontynuował studia w warszawskiej Państwowej Wyższej
Szkole Muzycznej u prof. Bolesława Woytowicza, a po wygraniu
konkursu Związku Kompozytorów Polskich, w 1963 roku wyjechał do
Paryża na dalsze studia u słynnej Nadii Boulanger. Był tam
dwukrotnie, drugi raz w 1966 r., uzupełniając studia nad chorałem
gregoriańskim i polifonią średniowiecza.
Twórczość Romualda Twardowskiego, jakkolwiek nowoczesna, jest
zarazem komunikatywna, pełna wewnętrznego dramatyzmu i posiada rys
indywidualny. Stanowi ona oryginalne zjawisko w powojennej muzyce
polskiej. Nie uleganie zbytniej modzie, awangardzie, lecz
tworzenie muzyki w duchu umiarkowanie nowoczesnym, strawnej dla
uszu słuchacza – to myśl przewodnia kompozytora.
Maciej Kazimierz
Sarbiewski (1595–1640), nazwany „sarmackim Horacym”, jest
jednym z najznamienitszych polskich poetów wszechczasów.
Wykształcony w Rzymie, należał do intelektualnej elity Europy
XVII wieku. Od papieża Urbana VIII otrzymał laur poetycki, który
można porównać z prestiżem współczesnej nagrody Nobla, a do
jednego z jego zbiorów liryków (Lyricorum libri, Antwerpia 1632)
miedzioryty stworzył Peter Paul Rubens. Przez wiele lat związany
był z Akademią Wileńską, gdzie wykładał nie tylko retorykę i
poetykę, ale także filozofię i teologię, uzyskując doktoraty w
tych dziedzinach. Ten niezwykle utalentowany, piszący po łacinie
poeta barokowy był także nadwornym kaznodzieją króla Władysława
IV.