Renata Maria Gogol jest doktorantką trzeciego roku w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Sztuki UMCS. W minionym roku akademickim dzięki programom Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej odbyła kwerendę oraz staż naukowy na Tajwanie. Oprócz zadań przewidzianych programem artystka znalazła tam także inne inspiracje, które zaowocowały wystawą. Prace wykonała w technikach tradycyjnych i bardzo współczesnych, łączących tradycyjną i cyfrową grafikę z chińskim malarstwem tuszem. R. M. Gogol wzięła na tapet bardzo popularny ostatnio temat zawłaszczenia kulturowego.
W XVII wieku Holendrzy skolonizowali Tajwan na krótki czas 38 lat, jednak ślady tego widoczne są do dziś. Zwiedzając tamtejsze muzea i galerie narodowe łatwo zauważyć całą grupę artystów, którzy malowali jak Europejczycy. Impresjoniści przedstawiający nie kafejkę w Paryżu, a tropikalną przyrodę lub sceny rodzajowe z targu, gdzie sprzedawane są owoce, o których w krainie trwającego pół roku listopada się nie śniło. To właśnie ci malarze wyjechali, by kształcić się na europejskich akademiach.
Cztery wieki później artyści z Zachodu odbywają podróże na Daleki Wschód, by zagłębić się w dziedziny, w których wirtuozeria jest tam standardem. Dziś jeszcze intensywniej niż w czasie kolonializmu następuje wymiana bogactw. Tym razem już nie przyprawy i cukier trzcinowy płyną na statkach, a innymi drogami transgranicznego charakteru nabierają niematerialne wartości: idee, światopogląd, styl życia czy know-how.
Czy korzystanie z dziedzictwa wypracowanego przez obywateli państw postkolonialnych jest szczerym docenieniem czy zawłaszczeniem kulturowym? Czy jesteśmy choć o krok bliżej stworzenia bardziej sprawiedliwego świata? Czy może dziś Kompania Wschodnioindyjska ma twarz managera przenoszącego produkcję do kraju rozwijającego się? Szukajmy odpowiedzi w otaczającym świecie, własnym sumieniu i na kawałkach bibuły japońskiej, zawirowaniach tuszu unoszącego się na wodzie.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających w dniach 6-20 grudnia 2023 r.