17 stycznia 2008 (czwartek), godz. 21:15
(Archiwum)

Labirynt Fauna

Złota Żaba na Camerimage ’2006; nominacje do Oscara ’2006 za scenariusz oryginalny, zdjęcia, muzykę, scenografię, charakteryzację oraz najlepszy film zagraniczny 12-letnia Ofelia wraz z matką i ojczymem wyprowadza się do wiejskiego domu.

Posiadłość położona jest w pobliżu starego zrujnowanego labiryntu, który szybko staje się ulubionym miejscem zabaw dziewczynki. Ofelia nie mogąc poradzić sobie z samotnością i brutalnością otaczającej rzeczywistości wymyśla swój własny wyimaginowany świat. Jest on pełny fantastycznych stworów i tajemniczych miejsc, do których ucieka przy każdej możliwej okazji. Ową krainą włada tytułowy Faun...

 

Starożytny grecki bożek Pan (jego rzymskim odpowiednikiem był bóg Faunus), syn Hermesa i nimfy Dryope (lub według innych legend Hermesa i Penelopy, żony Ulissesa), urodził się z nogami i rogami kozła. Gdy matka porzuciła go po urodzeniu, przerażona jego straszliwym wyglądem, ojciec Hermes zabrał go ze sobą na Olimp, nadając mu w ten sposób boskość. Jednak Pan nie polubił Olimpu, ponieważ inni bogowie szydzili z jego brzydoty. Wolał żyć głęboko w lasach Arkadii, razem z satyrami, nimfami i innymi bóstwami Natury.

 

Swoją złą reputację Pan zawdzięczał nieznośnemu charakterowi. Legendarny był też seksualny apetyt Pana: obiektami jego pożądania stawały się nimfy, boginie, a nawet satyrzy. Owa reputacja, w połączeniu z przerażającym wyglądem, przyczyniła się niewątpliwie do demonizowania Pana przez chrześcijan w czasach Średniowiecza. Faun jest jedynym bogiem, który doświadczył śmierci. Jego odejście może być interpretowane  symbolicznie: jako cykl pór roku, przejście od lata, poprzez jesień, aż do zimy.

 

Labirynt Fauna to już szósty film reżysera, ale jego geneza sięga początków zawodowej kariery del Toro, okresu na długo przed realizacją jego reżyserskiego debiutu zatytułowanego Cronos. Pierwotny „scenariusz Labiryntu Fauna miał się toczyć w czasie rewolucji hiszpańskiej i była to historia ciężarnej kobiety, która zamieszkuje w odrestaurowanym domu swojego męża – mówi reżyser. - Przyszła matka odkrywa ogród w kształcie labiryntu, w którym spotyka satyra. Kocha się z bestią, która proponuje jej nieśmiertelność u swojego boku i rozkwit ogrodu w zamian za złożenie jej dziecka w ofierze. Nowa wersja Labiryntu Fauna jest, pomimo pewnego podobieństwa, całkiem odmienna i toczy się po wojnie domowej, w czasach dyktatury Franco,  jest w związku z tym rozliczeniem z prawdziwą istotą faszyzmu. A ponieważ lubię robić filmy, które zmuszają do myślenia, nie opowiedziałem tej historii wprost, lecz w nieco zaszyfrowany sposób. Dla mnie faszyzm jest największym horrorem i dlatego też stanowi idealny temat bajki dla dorosłych.

 

Faszyzm jest przede wszystkim formą perwersyjnej niewinności, a więc i dzieciństwa. Według mnie faszyzm prowadzi do śmierci duszy, ponieważ zmusza do dokonywania bolesnych wyborów i pozostawia niezatarty ślad w sercach tych, którzy go przeżyli. Dlatego też prawdziwym „potworem” w tym filmie jest kapitan Vidal, bardzo rzeczywistym potworem w porównaniu z tymi, które czają się w labiryncie”.

 

Inspiracji do Labiryntu Fauna, podobnie jak do innych swoich dzieł, del Toro nie szukał w filmach, lecz głównie w literaturze i malarstwie. „Zawsze byłem pod ogromnym wpływem hiszpańskiego malarza Goi, a szczególnie jego „czarnego malarstwa”, które robi na mnie największe wrażenie – dodaje reżyser. Obraz przedstawiający Saturna pożerającego swojego syna był na przykład inspiracją do postaci Pale Mana, jednego z najważniejszych mieszkańców labiryntu. Atmosferę całego filmu zaczerpnąłem jednak tym razem głównie z prac rysownika  Arthura Rackhama. Próbowałem nawiązać do perwersyjności i seksualności, cechujących jego twórczość. Fabuły bajek opowiadają albo o powrocie do łona (nieba lub domu) albo o wędrówce po świecie i walce ze smokiem. Wszyscy jesteśmy dziećmi błąkającymi się po swoich własnych bajkach.

Zawsze lubiłem mieszać gatunki. Na przykład horror z fabułą historyczną. Dla mnie Labirynt Fauna jest więc dramatem z elementami bajki i mitologii, osadzonym w kontekście wojny. I nawet te filmowe stworzenia, które szczególnie lubię, nie są tu najważniejsze. Ten film to przede wszystkim bardzo poruszająca historia, dramatyczna i ludzka. Historia, która stawia uniwersalne pytania, dotyczące, mam nadzieję, nas wszystkich”.

(materiały prasowe dystrybutora)

 

godz. 21:15

 

bilety w cenie 12 zł normalny i 10 zl ulgowy

 

Chata Żaka


ostatnia aktualizacja: 2008-01-08
« powrót
Komentarze
Wybrane imprezy i wydarzenia w Lublinie i okolicy
26 grudnia 2025 (piątek), godz. 22:00
ŚWIĄTECZNY TECHNO LUBLIN
31 grudnia 2025 (środa), godz. 17:00
Waldemar Malicki | Sylwester z Filharmonią
31 grudnia 2025 (środa), godz. 20:00
SYLWESTER 2025 ★ IMPREZA OTWARTA
31 grudnia 2025 (środa), godz. 20:00
Waldemar Malicki | Sylwester z Filharmonią
4 stycznia 2026 (niedziela), godz. 11:00
Koncert wiedeński
9 stycznia 2026 (piątek), godz. 19:00
Koncert kameralny. Warsaw Trio
16 stycznia 2026 (piątek), godz. 19:00
40-lecie pracy artystycznej prof. Urszuli Bobryk
Polityka Prywatności